ARKIV

Please reload

En weekend i Nordjylland

November 22, 2016

Bedre sent end aldrig - med vinteren lige rundt om hjørnet og julen for døren, kaster vi et hurtigt blik tilbage på sommeren der gik.

Snart er det tid til endnu et bestyrelsesmøde og årets sidste nyhedsbrev, men inden at vi kommer dertil vil vi i Saabasyl bestyrelsen, gerne dele dette lille tilbageblik med jer.

Følgende tekst er skrevet af klubbens tidligere sekretær, Steen. Artikelen er skrevet da sommeren gik på hæld og er en fin lille fortælling om de store og små oplevelser i livet - set fra en SAAB entusiasts livsperspektiv.

 

God læselyst,

Mvh bestyrelsen

En weekend i Nordjylland

Af Steen Holtoug d. 21/9 2016

 

På SAABAsyl træffet juni 2016 kørte jeg hjemmefra ved 7.30 tiden om torsdagen for lige at trille de 400 km og en sjat til Asaa Camping.

 

Se det samlede fotoalbum fra årets sommertræf i klubbens galleri her

 

På vej ud af København fra tilkørsel 25 var der kø. Og i modsatte vejbane var der lang og meget langsom kø i op til 4 vognbaner. Og køerne begyndte hele 25 km længere ned ved sammenfletningen af Syd- og Vestmotorvejene.

OK vel ude på vestmotorvejen og fri af trafikkaosset gik det nogenlunde  smertefrit helt ned til Storebæltsbroen. Og turen over broen var fin med solskin og god udsigt, passende 90 -100 km i timen hele vejen.

Også over Fyn til Odense hvor jeg lige skulle ind og se til mit oldebarn. Hun er så nuttet. Kun 3 uger gammel og jeg fik et lille smil af hende.

Efter morgenkaffen videre mod Jylland. Stadigt med god fart nu 100 – 110 km i timen. Fine veje hele turen op til Ålborg og til højre ikke ret megen trafik, så det var afslappende kørsel.

kl 15.00 ankomst til Asaa Camping og check ind. Derefter mail til Anders om Ubåds besøg. Talte også med Laurs og Conny og Karin og Niels, som også var dukket op lidt tidligere.

 

Besøg i BH-parken. Se det samlede fotoalbum fra årets sommertræf i klubbens galleri her

 

Næste morgen ned og tanke, for lige at checke at den tomatrøde var i god stand til sådan noget langtur.  Og overraskelsen var god nok. 445 kilometer og forbrugt 28,5 liter benzin.  Godt nok imponerende, så god benzinøkonomi med sådan en gammel konstruktion. 15,6 km / literen eller svarende til 6,4 liter per 100 km.

 

Det hører til sagen, at det er en standard 1700 HC motor fra en Taunus. Den er udstyret med en Dobbelt Weber karburator fra en 1500 Polonez. Den er modificeret, så den passer precis til en SAAB 96.

Den er dysset om, så på trin 1 går den langt på literen og på trin 2 får den ekstra meget suppe, så der er skud i den, når man træder på den og den kommer op i omdrejninger.

Der er Pertronix tændingssystem og i gearkassen er der nye kron- og spidshjul, som sænker motorens omdrejningstal. Under kørselen er der naturligtvis brugt friløbet, men kun ned ad bakke og hen imod rødt lys. Ellers var der omdrejninger på hele tiden.

Det hører så til sagen, at med det lave benzinforbrug, så bliver udstødsventilerne mere varme, så de vil slide sig op i støbejernstopdækslerne. Der er derfor monteret stålsæder i mine V4’ere.

Det har betydet, at jeg har kørt 70,000 km. uden at have problemer med ventilerne på den bil. Ovenikøbet på 95 blyfri benzin.

 

Der var så lidt kørsel i forbindelse med vort dejlige træf, samt turen over til Erik i Thisted.

Om tirsdagen startede så hjemturen. Ihukommende de dejlige brede jyske veje og fartgrænserne på 130 km i timen ned ad E45 ville jeg lige teste benzinforbruget ved de 120 til 130 km i timen.

Efter at have tanket helt op gik det fint ad vejen mod Dronninglund og videre ad hovedvejen under Limfjordstunellen med 110 km i timen og videre. Der var ikke megen trafik, så det var ikke anstrengende.

 

Vel ovre på Fyn skulle jeg lige på familiebesøg ved Bogense et par timer og derefter hjem og tanke. IGEN 464 km nu på 31,1 liter svarende til 14,9 km på literen. Og så ved den høje hastighed.

Det kan kun anbefales at skifte kron- og spidshjul i gearkassen. Motoren får et lavere omdrejningstal og sammenholdt med benzin forbruget og den mindre kabinestøj, så gør det kørslen langt mere moderne og komfortabel. Men pas på.

 

Den 23 juni indløb en SMS: Rigspolitiet har sendt dig en meddelelse på digital post.

Jeg var blevet fersket for at køre for stærkt på vejen fra Asaa til Dronninglund 93 km i timen koster 1000 kr.

Så nu efter næsten 52 års daglig bilkørsel i SAAB 96 har jeg fået min første fartbøde.

At det skulle være i Jylland forbavser mig egentlig ikke. Vejene er meget fine med god asfalt uden huller, de er brede, og for det meste er det muligt at overhale og der er ikke meget trafik, og hastighederne er rimelige, og i nærheden af det tilladte.

 

Her i Københanvs området eller i Nordsjælland er det meget svært at komme til at køre for stærkt. Vejene er små og smalle, der er ofte mange huller, der er ofte meget vejarbejde, eller ihvertfald afspærret, som om der er vejarbejde, de er overbelastede, der er altid andre trafikanter, som har god tid eller ikke er særligt øvede.

 

Her på Sjælland, ved København og i Nordsjælland har vi alt muligt imod os, når der er tale om privat persontrafik. Der er flaskehalse alle mulige steder og vejene er ofte udformet som om det er forhindringsløb. Og parkeringsforholdene, ja det er pengemaskiner for visse offentlige instanser.

 

Stor V4 hilsen

 

Steen

Please reload

1/10
Please reload

UDVALGTE ARTIKLER

ONLINE SAABKLUB

Vis mere

SaabAsyls formål er at samle SAAB-interesserede på tværs af landet og på tværs af generationerne - uanset SAAB model, i en ny webbaseret klub.

  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Pinterest Icon
  • Grey Instagram Icon

Vi tilbyder vores medlemmer et netværk af ligesindede entusiaster, adgang til SAAB viden, assistance og aktiviteter. 

I er meget velkomne til at kontakte os ang. medlemsskab, arrangementer eller andet.